Bewegen naar de toekomst

Wie zijn wij?

Basisschool Valkenburg
Onze school is een school voor basisonderwijs in één gebouw met peuter- en kinderopvang.
Wij bereiden kinderen met ons unitonderwijs voor op een toekomst in een sterk veranderende wereld. Deze wereld bestaat niet uit stukjes. Ons onderwijs is dan ook niet opgedeeld in aparte vakjes. In de middagen werken we met jeelo. Meer weten?

Lees gauw verder: info flyer jeelo

Wilt u zien hoe de kinderen werken met jeelo?
Kijk en geniet van een afsluiting van het project "omgaan met de natuur".

Omgaan met de natuur unit 3/4 - YouTube

We baseren ons hierbij op 3 pijlers die als een rode draad de kralen met elkaar verbinden:

Samen werken: kinderen, leerkrachten en ouders werken samen aan de ontwikkeling van het kind. Op school vindt dit plaats in units waar kinderen samen werken in kleine instructiegroepen en waar meerdere leerkrachten kijken naar het kind en samen hiervoor verantwoordelijk zijn.
  • Kinderen, leerkrachten en ouders samen: "Fijn dat jullie kijkuurtjes en reflectie met directie organiseren zodat we kunnen zien wat gebeurt"
  • Werken in units: twee jaargroepen bijeen
  • Meerdere leerkrachten zijn samen verantwoordelijk voor het kind
Zelfstandig leren: "leren leren" staat centraal middels thematisch werken met ict-middelen en eigentijdse methodes waarbij onderwijs op maat gegeven wordt en kinderen begeleid worden in hun zelfstandigheid met dag- en weektaken.
  • Leren leren staat centraal: "Kinderen worden aan het denken gezet"
  • Leerkrachten zijn coach en begeleiden bij het proces naar zelfstandigheid: "School is net als thuis"
  • Onderwijs op maat: "Complimenten voor de leerkracht hoe ze alles in de gaten hebben"
  • Thematisch onderwijs
  • Gebruik van ICT-middelen en eigentijdse methodes "Het onderwijs is niet statisch, tussendoor wordt gelopen"
  • Zelfstandig werken: dag- en weektaken: "Kinderen weten wat van hen verwacht wordt, er is duidelijke structuur"
Samen leven: op school staat een uniforme gedragsaanpak (positive behaviour support, PBS) centraal zodat kinderen zich veilig voelen, pas dan ontwikkelen ze zich.
  • Veilig leerklimaat voor iedereen als basis voor optimale ontwikkeling
  • Aanpak/werkwijze: PBS (positive behaviour support)

En dan weten we dat het goed met ze gaat, getuige ook de uitspraken van ouders en leerlingen!

Quote van kids:
"School is net als thuis".

Quote ouder:
"Fijn dat jullie kijkuurtjes en reflectie met directie organiseren zodat  we kunnen zien wat gebeurt"
"Complimenten voor de leerkracht hoe ze alles in de gaten hebben"
"Het onderwijs is niet statisch, tussendoor wordt gelopen"
"Kinderen weten wat van hen verwacht wordt, er is duidelijke structuur"
"Kinderen worden aan het denken gezet"